Jerez, a MotoGP-sorozat katedrálisa

A hétvégén ismét Jerez de la Fronterába érkezik a MotoGP mezőnye, hogy a versenyzők a spanyol motorsport legendás pályáján mérjék össze erejüket. Egy álmos dél-andalúz kisváros, negyedmillió ember és egy nagy adag benzingőz a KultúrTapason!

A gyorsaságimotoros-világbajnokság Spanyol Nagydíjának színhelyét csupán útjelzések alapján megtalálni körülbelül olyan, mint az idei versenysorozatban Valentino Rossit utolérni. Nem lehetetlen, de igazán nem könnyű feladat. A dél-andalúziai Jerez de la Frontera városkája mellett található versenypálya kétségkívül nagy hasznát venné még néhány útjelző táblának, de talán már az is segítene, ha a Circuito feliratú póznákat ölelő gazt az andalúz közterületesek lenyírnák néha. Addig is jobb, ha az ember a hang után megy.

Honda vagy Yamaha győzelem születik-e idén Jerezben?

Motorhang pedig van bőven. A hírek szerint a Spanyol Nagydíjra az idén 250 ezer látogatót várnak a verseny szervezői, mintegy 20 ezer fővel megdöntve az alacsonynak igazán nem tekinthető tavalyi számot. Carmelo Ezpeleta, a MotoGP-sorozatot birtokló Dorna vezére a hivatalos sajtótájékoztatón úgy fogalmazott, „Jerez azon kevés pályák közé tartozik, amely az elmúlt 24 idényben velünk voltak.” Nem véletlenül nevezik Spanyolországban a jerezi ringet a motorversenyzés „katedrálisának”, amelyre a szurkolók és a talán még a versenyzők is másképp tekintenek évről-évre.

A katedrális

A kellemes lankákkal körülvett pályát 1985-ben adták át, és a motorsport mellett 1990-ig a Formula 1-es sorozatnak is otthont adott. A versenynaptárból lassan kikerülő aszfaltcsíkon utoljára 1997-ben láthattak Forma 1-es futamot a nézők, és ha azóta Mika Häkkinen győzelmét nem is írhatta felül az utókor, a pálya kétségkívül őriz még valamit a kilencvenes évek autó-motorsportjának bájából.

Jerezben semmi sincs túlszabályozva. Ha egy kis útbaigazítás után végre megtaláljuk a spanyol motorsport Mekkáját − vagy a helyiekkel szólva, katedrálisát −, csodálatos egyszerűség tárul a szemünk elé. A végeláthatatlan mezőn parkoló autós tömegek mellett a spanyol és a nemzetközi motorostársadalom színe-java igyekszik bejutni a pálya területére. A bukósisak-megőrző, a gondosan elhelyezett büfésor és a motoros kiegészítők standjai mellett elhaladva semmilyen „akadályba” nem ütközik az ember a beléptetésnél.

Parking

A perzselő andalúziai nap alatt a motorok szerelmeseinek százezrei készülnek a pogány fiesztára − nagy részük természetesen spanyol. Bár a helyiek szerint a városban rendezett illegális gyorsulások és nagyszabású gumiégetések visszaszorításával a Spanyol Grand Prix elveszítette igazi, vad hangulatát, a versenypályán hatalmas hűtőtáskák körül piknikező motorosok még mindig megtöltik a jerezi lankákat.

Az elmúlt évek spanyol hegemóniáját követően az idei futamon az örökifjú Valentino Rossi győzelme sem okozna meglepetést, miután a király-kategóriában a hazai kedvenc Marc Márquez sérüléssel bajlódik, Dani Pedrosa távolmaradása pedig immár biztosra vehető. Mindezek ellenére a hazai szurkolók lelkesedésére és a verseny hangulatára így sem lesz majd panasz május első hétvégéjén Jerez de la Fronterában.

A nagyszerű borai miatt világhírűnek számító Jerez − ne feledjük, a város és környéke a sherry névadója és hazája is egyben − erre a hétvégére kifordul magából. Noha a korábbi évekkel ellentétben a verseny időpontja most nem esik egybe a hagyományos jerezi búcsúval, a készülődés hatalmas a városban. Ahogy Luciano Alonso, az Andalúz Kormány turisztikai és sport-tanácsosa elmondta, „elégedettek a versenyhétvége előkészítésével, de péntekig tovább nyomják majd a gázpedált, hogy minden rendben legyen”. Bizonyára gázkart akart mondani.

Rossi másodvirágzásának titkai

 

A Spanyol Nagydíj előtt a Marca megpróbálta összegyűjteni Valentino Rossi idei kiemelkedő szereplésének okait, amelyet az alábbiakban mi is felsorolunk. Íme 10 pont, amely Jerez de la Fronterában is a csúcsra repítheti a Doktort.

1. Noha a Yamaha váltója továbbra sem tudta utolérni a Hondákat, az új fejlesztéseknek és a simább váltótechnikának köszönhetően Rossi sokkal kisebb féktávokat tud venni, csatasorba állítva egyik erősségét.

2. Mivel Rossi nehezebb Marc Márqueznél, egyes helyzetekben jobban ki tudja használni a Bridgestone kemény gumikeveréke által nyújtott lehetőségeket. Az eredmény eddig két győzelem és egy dobogó az olasznak.

Valentino Rossi

3. Bár soha nem volt a konditermi erősítés bajnoka, Valentino Rossi minden korábbinál nagyobb elánnal veti bele magát a munkába, és a szakemberek szerint ez 36 évesen is meglátszik a fizikumán.

4. Silvano Galbusera, az új főmérnök személyében új energiák érkeztek a boxba, az olasz honfitársa technikailag és lelkileg is új impulzust ad a csapatnak.

5. A 2014-es San Marino-i győzelme újra elhitette a Doktorral, képes fej-fej mellett legyőzni a jövő, és egyben a jelen bajnokának számító Márquezt.

6. Az olasz korábbi másik nagy ellenfelének számító Jorge Lorenzo immár hat versenynap óta kénytelen Rossi hátát nézni, ami szintén hozzájárul az olasz nagyszerű mentális állapotához.

7. A MotoGP rajongóinak elsöprő többsége a kilencszeres világbajnok mellett áll, aki sokadvirágzásával a szurkolókban is felkorbácsolta a lelkesedést.

8. A Doktor hetek óta pszichológiai szakrendelést tart Márqueznek. Az olasz mesterien alkalmazza a média-hadviselést, amelynek súlya alatt korábban olyan bajnokok is megtörtek, mint Max Biaggi vagy Sete Gibernau.

9. Ebben a média-hadviselésben Rossi segítségére vannak a múlt olasz legendái is, élükön a 15-szörös világbajnok Giacomo Agostinivel.

10. Végezetül a nyílt titok, a hőn áhított tizedik világbajnoki cím elérése, a Rossi-pályafutás megkoronázása. Egyesek szerint az argentínai pódiumon látható 10-es mezzel a Doktor nemcsak Maradonánál kopogtatott.

Start typing and press Enter to search