Manu Chao Top 10

Az elmúlt napokban futótűzként terjedt Manu Chao „előre bejelentett, budapesti meglepetés” koncertjének híre a Facebookon, ami végül méretes hoaxnak bizonyult. A Gólya Közösségi Ház minden hájjal megkent szervezőinek áprilisi tréfája olyan jól sikerült, hogy több ezer lelkes rajongó mellett végül még egy kultúrintézetet is sikerült megtévesztenie. A nagy koppanás után a KultúrTapas az ikonikus zenész Top 10-es listájával próbálja jobb kedvre deríteni a csalódott Chao-fanokat.

10. King Kong Five (Puta’s Fever, 1989)

Na tessék, még el sem kezdtük igazán a listát, de máris csalunk, ráadásul, mindezt a hazai Manu Chao bizalmi index történelmi mélypontján! Engedjétek meg nekünk, hogy ezen a listán a francia-spanyol zenész szólóban − értsd: a Radio Bemba Sound Systemmel − jegyzett dalain kívül a kedvenc Mano Negráink is helyet kapjanak. Mint a King Kong Five.

9. Indios de Barcelona (Patchanka, 1988)

Az előző gondolathoz visszatérve, Manu Chao esetében nehezen is lehetne figyelmen kívül hagyni a zenészi pályájának első évtizedét betöltő formációt. A Mano Negra a párizsi metróaluljárókból indult világhódító (…és tényleg!) útjára, számos későbbi Manu Chao-dalnak alapot adva.

8. Desaparecido (Clandestino, 1998)

Az első szólóalbum emblematikus dala, amely mindenkinél másutt ragadt meg az „egy generáció himnusza-rankingben” − lásd az alternatív klipet például. Tény, jobb folytatást nehezen lehetett volna elképzelni a Mano Negra feloszlását követően, nem véletlenül tartják a Clandestinót minden idők egyik legjobb (francia) albumának.

7. La rumba de Barcelona (Radio Bemba Sound S., 2002)

Bár Manu Chao egy interjúban úgy nyilatkozott, „rögtön elköltözik, ha egy városban kezdi otthonosan érezni magát”, nyilvánvaló, hogy még a nyughatatlan zenész is nagyon kötődik Barcelonához. Listánk hetedik helyezettje akár a kilencedik represe-e is is lehetne, persze nem az!

6. Pas assez de toi (Puta’s Fever, 1989)

José-Manuel Thomas Arthur Chao Ortega Párizsban született, baszk és galíciai származású szülei a Franco-diktatúra politikai menekültjeiként telepedtek le Franciaországban. Noha Manu Párizs külvárosaiban nőtt fel és zenélni is ott kezdett, életművében csak elvétve találunk francia nyelven írt dalokat. A Mano Negra alábbi klasszikusa a szabályt erősítő kivétel.

5. Me llaman Calle (La Radiolina, 2007)

A zenész-ikon eddigi utolsó albumán szereplő dal több szempontból is különleges − még ha félre is tesszük, hogy a La Radiolináról egyedüliként került fel a listánkra. Chao szerzeménye hallható volt Fernando León de Aranoa Utcalányok (Princesas) című filmdrámájában, és 2005-ben elnyerte a Spanyol Filmakadémia Legjobb Betétdalának járó Goya-díjat.

4. Señor Matanza (Casa Babylon, 1994)

A Mano Negra utolsó albuma az 1993-as, kalandokban és viszontagságokban igazán nem fukarkodó latin-amerikai turnét követően jelent meg. Az egyre érettebbnak tűnő dalokban persze nem csak a friss újvilági élmények, hanem az évről-évre növekvő tapasztalat is felfedezhető. Nekünk kellemetlen, hogy a Señor Matanza végül nem került a dobogóra.

3. Denia (Próxima Estación: Esperanza, 2001)

A Manu Chao-féle multikulturalitás ünnepélyes kiteljesedése, más szavakkal a mesztic mikrokozmosz legjava. Ha ebben az évben csak egy berber nyelvű dalt fogtok meghallgatni, figyeljetek rá, hogy ez legyen az!

2. Out of time man (King of Bongo, 1991)

„Time don’t fool me no more / I throw my watch to the floor was so lazy / Time don’t do it again, now I’m stressed and strained / With my anger and pain in the subway train”

1. Mala vida (Patchanka, 1988)

Talán megértitek, hogy a Kamu Chao-koncert után nem mertük letaszítani a Top 10 legfelső fokáról, nehogy palotaforradalom legyen a vége. Így hát a tuti tippek békés nyugalmától átjárva ajánljuk Nektek a Mano Negra-Manu Chao életmű legismertebb dalát, ami reméljük, hamarosan élőben is hallható lesz Budapesten.

Start typing and press Enter to search