4+4 film a szülinapos Penélope Cruzzal

Spanyolország egyszerűen úgy hívja, Pe. Az ezredfordulóra egy ország szeretett bele, ki-ki vérmérséklete szerint, miközben néhány év alatt Hollywoodot is könnyen levette a lábáról. Érzéki kecsességével és elképesztő tehetségével ugyanis mindenkit levesz a lábáról. A valódi mozirajongók szerencséje, hogy Penélope Cruz végül utóbbitól vezérelve nem elégedett meg a Kaliforniában rászabott forróvérű latina szerepével, és megmaradt annak, aminek Spanyolországban megismertük. Színésznőnek.

1. Jamón, jamón (Sonka, sonka)

Penélope Cruz mindössze 18 évesen debütált Bigas Luna vérbő klasszikusában, ahol azonnal későbbi férjével, Javier Bardemmel játszott. Nem véletlenül írtuk nemrég, Bigas Luna korszakos munkái mellett a spanyol mozi mást is köszönhet neki: Penélope Cruz és Javier Bardem felfedezését.

Silvia, a fiatal bájos lány, édesanyjával és öccsével egy autópálya melletti spanyol kisvárosban él. Az anya a helyi bordélyház vezetéséből próbálja eltartani a családot. A város kulcsfontosságú ipari központja a fehérneműgyár, amely Conchita és a férje tulajdona. A házaspár kamaszkorú fia, José, ki akar szabadulni anyja zsarnoki hatalma alól. A fiú Silviaval randizik, együtt tervezgetik közös jövőjüket, amikor a lány váratlanul teherbe esik. A fiú anyja ellenzi ezt a kapcsolatot, Silvia származása és családjának rossz híre miatt. Mindenáron szét akarja választani a fiatalokat, ezért felbérli a macho Raúlt, hogy csábítsa el lányt. A feladat azonban nem lesz egyszerű.

2. Carne trémula (Eleven hús)

A kamaszkori filmélményektől fűtve az alcobendasi lányt végül Pedro Almodóvar ¡Átame! (Kötözz meg és ölelj!) című drámája indította el a színészi pályán, az 1997-es Eleven hús forgatásán pedig megszületett a spanyol filmművészet egy halhatatlan párosa.

Victort egy buszon szülte meg a prostituált anyja, ezért húszéves koráig szabadjeggyel utazhatott. Felnőve találkozik Elenával, a diplomata lányának köszönheti az első szexuális élményét a diszkó mosdójában. Amikor újra találkozni akar a lánnyal, az éppen a drogfutárját várja, ám helyette rendőrök érkeznek. A váratlan helyzetben súlyosan megsérül a rendőr David. Victor persze rács mögé kerül. Két évvel később megtudja, hogy Elena feleségül ment a tolószékhez kötött zsaruhoz. Victor elhatározza, hogy nem hagyja annyiban a dolgot.

3. Todo sobre mi madre (Mindent anyámról)

Az Eleven hús felvillanása után Penélope Cruz ebben a filmben már minden figyelmet megkap Almodóvartól. A Vanity Fair szerint ezzel a filmmel vált Penélopéból színésznő.

Egy görög mondás szerint csak azok a nők látnak tisztán, akiknek könny áztatta a szemét. Manuelára nem igaz ez a mondás. Azon az estén, mikor egy autó halálra gázolja Estebant, a fiát, Manuela minden könnyét kisírja. S ahelyett, hogy tisztábban látna, a jelen és a jövő teljesen összekuszálódik benne. Fia egy hátrahagyott naplójában az alábbiakat olvassa: “Tegnap anyám egy fényképet mutatott nekem. A fele hiányzott. Úgy érzem, az életemből is hiányzik ez a rész.” Az apjáról volt szó. Manuela sosem beszélt róla fiának, nehéz lett volna megmagyarázni, hogy a férfinek nagyobb mellei vannak mint neki és hogy Lolának hívják. A hallgatás mint egy szörnyű bűn, úgy nehezedik vállaira. Elhatározza, hogy megkeresi Lolát, hogy elmondja neki, volt egy fiuk, aki már halott.

4. Volver

Valószínűleg a Cruz-Almodóvar páros apoteózisa, de miután Pedro egyik legfontosabb múzsája még mindig csak 44 éves, joggal várhatjuk a folytatást, nem?

Raimunda egy fiatal, keményen dolgozó és igen vonzó édesanya, aki munkanélküli férjével neveli serdülőkorban lévő lányukat. Nővére, Sole viszont igen félénk nő, aki egy illegális fodrászszalonban keresi kenyerét. A férje faképnél hagyta és lelépett egyik ügyfelével. Sole azóta egyedül él. Egy tavaszi vasárnapon Sole felhívja Raimundát, hogy tájékoztassa őt Paula nénikéjük haláláról. Raimunda nagyon szerette nénikéjét, mégsem tud ott lenni a temetésen. Sole egyedül tér vissza szülővárosába, ahol a szomszédok közlik, édesanyja visszatért a túlvilágról, hogy Paula nénikéjének gondját viselje betegeskedő éveiben.

5. Abre los ojos (Nyisd ki a szemed)

Alejandro Amenábar nélkül legalább olyan nehéz lenne beszélni a ’90-es évek spanyol filmművészetéről, mint Penélope nélkül. Na jó, inkább lehetetlen. Ahogyan az Abre los ojos nélkül is.

Bebörtönzött férfi meséli el különös történetét egy pszichiáternek. Arcát maszk takarja. César a neve, egykor gazdag örökséghez jutott árva fiú. Nagy nőcsábász hírében állt, gátlástalanul költötte pénzét. Partijain a város arany ifjai és barátnőik mutatkoztak szívesen. Legjobb barátja egyszer elvitte legújabb barátnőjét, akibe César rögtön beleszeretett. Azon az éjszakán viszonzásra is talált. César féltékeny barátnője őrjöngve ment érte hajnalban. Autójával öngyilkosságot követett el, César azonban túlélte a balesetet. Iszonyú módon eltorzult arcát ezután csak egy maszk takarhatta el. Utolsó szerelme egy napon jó hírrel érkezik: forradalmi sebészi technika segítségével visszanyerhetné arcát. A férfi sejti, hogy újjászületik. De nem tudja, hogy egy rémálomban.

6. Vanilla Sky (Vanília égbolt)

Vajon hányan vannak, akik egy hollywoodi remake-ben ugyanazt a szerepet játsszák el, mint az európai eredetiben? 5. és 6. filmünk összeér, Penélope az ujja köré csavart mindenkit. Az Abre los ojos után erről a filmről meg inkább ne is beszéljünk…

Úgy tűnik, David Aames varázslatos életet él. A jóképű, gazdag, karizmatikus ifjú egy New York-i kiadó vezetője, gondtalan és felelőtlen életvitele elbűvölő, mégis, mintha hiányozna belőle valami. Akár egy impresszionista tájkép: ha közelebbről megvizsgáljuk, ez az élet egész más színben tűnik fel. Egy éjszakán David megismerkedik álmai asszonyával, aztán egy apró hiba következtében el is veszíti őt. A fiú váratlanul a románc, humor, gyanakvás, szerelem és szex szédítő forgatagába zuhan, és azon veszi észre magát, hogy kétségbeesetten keresi saját lelkét, és felfedezi az igaz szerelem értékes és mulandó természetét.

7. Nine (Kilenc)

Penélope képes rá. Hiába van mellette Daniel Day-Lewis, Nicole Kidman, Marion Cotillard, Judi Dench, Kate Hudson és Sophia Loren. Ő az árnyékban is ragyog. Ő Pénelope Cruz.

A világhírű filmrendező, Guido Contini (Daniel Day-Lewis) élete válságba jut szakmai és magánéleti problémái súlya alatt. Egyensúlyt kell teremtenie az életében részt vevő fontos nők: felesége (Marion Cotillard), szeretője (Penélope Cruz), múzsája (Nicole Kidman), jelmeztervező bizalmasa (Judi Dench), egy amerikai divatújságíró (Kate Hudson), ifjúkori szexbálványa (Fergie) és anyja (Sophia Loren) között.

8. Vicky, Cristina, Barcelona

A fülünkben ott a dallam, a lelki szemeink előtt a Javier Bardemmel közös jelenetek, és titkon még azt is megbocsájtjuk Woody Allennek, hogy országimázs/reklámfilm-rendező lett belőle az évek során. Ha a Vicky, Cristina, Barcelona volt az ára, ám legyen.

A két amerikai barátnő – Vicky és Cristina – Barcelonába érkeznek egy hosszú vakációra. A józan és jegyben járó Vicky a katalán kultúrát tanulmányozná és nem akar kalandokba bonyolódni. A szertelen Cristina viszont a boldogságot és az élet értelmét szeretné megtalálni a maga keresetlen módján, miután első rövidfilmje a szerelemről nem hozta el neki a sikert. Mindkettőjük életét felkavarja, mikor megismerkednek Juan Antonioval, a sármos festővel és annak lökött, szuicid és közveszélyes exnejével, Maria Elenával.

A filmek szinopszisa: PORT.hu